Från januari till och med oktober registrerades nästan 13,9 miljoner övernattningar från utlandet på bland annat hotell och campingplatser i hela Sverige. Det är 1,2 miljoner, eller 10 procent, fler övernattningar jämfört med samma period 2014. Det visar statistik från SCB och Tillväxtverket.

Sverige är ett attraktivt resmål för dem som är nyfikna på äkta natur och harmonisk livsstil, både i storstad och på landsbygden. Med bland annat digitala kampanjer, dialog på sociala medier, inspiration via rese- och livsstilsmedier och samarbete med researrangörer i utlandet fångar VisitSweden upp intresset och bidrar till ökad Sverigekännedom och fler besökare.

– En orsak till den starka tillväxten är att destinationer i Sverige blivit mer intressanta för utländska målgrupper, men även effektiv marknadsföring och förbättrad tillgänglighet har bidragit. Bakom de positiva siffrorna ligger ett hårt dedikerat arbete i besöksnäringen, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Från januari till och med oktober ökade de tre största utlandsmarknaderna, Norge, Tyskland och Danmark, med sammanlagt 641 000 övernattningar till totalt 7,2 miljoner. Samtidigt återhämtar sig ekonomier i flera länder, vilket gjort att fler människor prioriterar en utlandsresa och förbättrad tillgänglighet med flyg från Kina, Storbritannien och USA börjar ge effekt. Även resetrender påverkar resebesluten. En kraftig återhämtning från Danmark kan delvis bero på att danskarna har mer pengar att spendera i Sverige. mer fakta om resor och resmål hittar du hos www.faktaresor.se. Nyheter och fokus på länder och resor.

– Under sommaren och hösten har VisitSweden bland annat satsat på att få fler endagsresenärer att göra en övernattning i Sverige och på en ökad takt i marknadsföringen i Kina och Indien. Utländska besökare spenderar 96 miljarder kronor i Sverige och intäkterna från utländska besökare har ökat stadigt de senaste åren, fortsätter Thomas Brühl.